måndag 4 mars 2013

Flødeboller!

Här har vi ytterligare ett bakverk med många namn, jag väljer att hålla mig till ursprungsnamnet Flødebolle då det sägs att den 'uppfanns' i Danmark 1807. Danmark producerats flest Flødeboller i hela världen, ca 800 millioner varje år.

I Sverige har den många namn, Skumboll, Chokladboll, Kokosboll, Mums-Mums, Chokladtopp, Gräddbulle eller som jag är uppvuxen med Kokosmunk.

Här har jag använt mig av Mette Blombergs (ytterligare en idol) recept som jag ändrat lite på

Ingredienser till 20 st med diametern 5 cm, gör du mindre får du ett helt gäng

350 g Mandelmassa / Marsipan

100 g Hallon
250 g Socker
75 g Vatten
110 g Glykos
140 g Äggvita
15 g Socker

200 g Mörk Choklad

- Kavla ut mandelmassan 2-3 mm, ta ut runda bottnar i lagom storlek (5 cm i diameter)
- Baka bottnarna i 100 grader drygt 15 minuter (de ska inte få färg)
- Koka hallonen på svag värme, de ska koka ihop till en puré
- Koka socker, vatten och glykos till 117 grader
- När sockerlagen är 114 grader vispa äggvita och socker till ett fast skum, vispa på absolut högsta hastigheten
- När sockerlagen är 117 grader häll i en snygg jämn stråle ner i äggvitan, vispa på högsta hastigheten hela tiden
- Vispa massan tills den svalnat, drygt 15 minuter
- Blanda snabbt ner hallonpurén
- Spritsa Flødebollemassan på bottnarna
- Ställ dem svalt, de ska nu stelna och torka till lite, tar minst en timme
- Smält chokladen, (helst ska det vara 70 % äkta choklad)
- Doppa Flødebollerna i chokladen, garnera med kokos eller frystorkade hallon




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar