söndag 24 mars 2013

EarthHourPie

Vad gjorde du för miljön under WWF Earth Hour?

Ja...jag bakade...i eftervärmen i ugnen (men jag måste vara ärlig...jag slängde in pajerna i ugnen redan 19.30 eftersom...1. Jag fick för mig att Earth Hour började 19.30. 2. Vem vill käka paj 21.30?)

Det hela började med Sebastien Boudet, en underbar och engagerad fransman som bland annat skriver bloggen Brödpassion, och hans EarthHour-utmaning. Genom att använda eftervärmen från ugnen spar vi energi och i förlängningen är vi med och skapar ett bättre klimat.

Handlar det om bakning och klimatet...då är jag med! Så här är min variant på Sebastiens EarthHourPie.

Till 4 små pajer i Le Creuset-formar eller en stor

En sats med mördeg som du hittar här, självklart blandar jag den för hand och använder ekologiska ingredienser

500 g Blandade bär och frukter
60 g Socker
Skalet av en lime
Saften från limen
1 Vaniljstång
100 g Grovt hackade mandlar

- Kavla ut mördegen och klä botten och sidorna i formarna/formen
- Blanda bär och frukt med socker, limezest, limesaft, vaniljfrön och de hackade mandlarna
- Fördela röran i formarna/formen
- Kavla ut mördegen till ett lock som du lägger över fyllningen
- Sätt in i en varm ugn (efter matlagningen, brödbaket) (jag hade mina bakstenar i ugnen)
- Stäng av ugnen, pajen bakas nu av eftervärmen i ugnen (bakstenarna hjälper till att behålla mycket av värmen)
- Det tar drygt en timme, servera med glass eller hemmagjord vaniljsås (som du hittar recept på här)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar