fredag 22 februari 2013

LCHF-Valnötsbröd

När jag nu har bakat LCHF-bröd i några veckor upplever jag att äggsmaken går igen i de flesta bröd (inte så konstigt då basen är ägg). Jag tänker mig att man behöver dölja äggsmaken med något, valnötter har ganska kraftig smak och döljer äggen en del. Funderar vad mer man skulle kunna smaksätta bröden med!

Ingredienser till 12 st små eller 1 bröd

8 st Ägg
50 g Smör
50 g Kokosolja
200 g Färskost
1 dl Kokosmjöl
2 dl Mandelmjöl
100 g Valnötter, malda
50 g Valnötter, hackade
2 msk Fiberhusk
2 tsk Bakpulver
1 tsk Salt

- Vispa äggen pösigt
- Smält smör och kokosoljan
- Blanda i färskost och smöret i äggen
- Blanda de torra ingredienserna
- Rör ihop ägg/smör/ost och de torra ingredienserna till en smet
- Låt svälla 5 minuter

Jag delade degen i 12 bitar och bakade dem i muffinsformar i 200 grader i 20 minuter.

Jag skulle även garnerat bröden med en valnöt eller lite hackade valnötter, pensla med vatten innan du lägger på valnötterna så att de fäster.

Denna degen känns fast och formbar, jag tror att de inte behöver bakas i formar utan går bra direkt på plåten. Degen kan även formas till en limpa som bakas i form eller direkt på plåt, men baka då i lägre temperatur 175 grader i 35 - 40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar