torsdag 21 februari 2013

Chokladbollar LCHF

Ni som känner mig lite vet säkert att en av mina stora "passioner" är chokladbollar (ja, det finns andra bland mina vänner som har ännu större "passion" för chokladbollar, inga namn). Nyårsafton åt jag min sista chokladboll, trodde jag. Men nu har jag funderat lite och kommit fram till ett recept på LCHF-chokladbollar.

Jag tillsätter lite mörk rom för att få till till extra smak, om man ser till kolhydratinnehållet ger 1,5 msk rom 6,75 g kolhydrater. Ser man till helheten ger 20 st chokladbollar med rom ca 46 g kolhydrater, det blir 2,3 g kolhydrater per chokladboll där romen står för 0,34 g.

Ingredienser till 20 st
100 g Smör
50 g Hasselnötter (grovt hackade)
50 g Mandlar (grovt hackade)
50 g Mandelmjöl
100 g Kokos
1/2 tsk Vaniljpulver
50 g 70 % - 85 % Choklad
1,5 msk Starkt kaffe
1,5 msk Mörk Rom (om du vill)(6,75 g kolhydrater)

- Blanda smör, hasselnötter, mandel, mandelmjöl, kokos och vaniljpulver i en bunke
- Smält chokladen
- Blanda ner chokladen, kaffet och rom till en jämn smet
- Dela i 20 bitar, rulla i kokos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar