söndag 14 april 2013

Rainbow Cupcakes

Jag har sneglat på det här receptet ganska så länge. När jag såg bilderna på Bakerellas blogg blev jag direkt förälskad i dessa helt underbara cupcakes. Klicka på Bakerella och kolla in hennes fantastiska blogg.





Sökandet efter pennor och det rätta strösslet började. Till slut hittade jag vad jag sökte i en butik i NYC, N.Y. Cake and Bake. Där hittar man allt som kan behövas (och lite man inte behöver men som man måste äga ändå). Kolla in deras sida också.

De här Rainbow Cupcakes är helt underbara, det är en del förberedelser, men själva cupcaken är superlätta att göra. Och smaken då...ja, de är amerikanska och de är söta, jag är inte riktigt nöjd med sötman, funderar lite på hur den ska balanseras på ett bättre sätt


Här kommer mina svenska variant av Bakerellas Rainbow Cupcakes, vill du kolla in hennes orginalrecept med utförliga bilder (som är ett bra komplement till mitt recept) så klicka på hennes cupcake här intill.

Till 12 stora eller 20 små

Cupcakes

180 g Mjöl
150 g Socker
8 g Bakpulver (1/2 msk)

8 g Vaniljsocker (1 msk)
75 g Smör, rumsvarmt

2 Äggvitor
1 dl Mjölk
1/2 dl Strössel

Frosting

100 g Smör
100 g Shortening
1 msk Vaniljsocker
500 g Florsocker
6 msk Mjölk

Regnbågar

Mördeg
Sugerpaste, sockermassa
Färgpennor

Börja med regnbågarna
- Kavla ut mördeg och gör bågar med hjälp av 'kakmått', jag använder mig av ett snapsglas och toppen av en sprits. Man får prova sig fram till rätt storlekar.
- Baka på låg temperatur, max 150 grader, de får inte bli bruna.
- Kavla ut sugerpasten tunt, ta ut samma mått som mördegsbågarna.
- Pensla mördegsbågarna med äggvita, placera sugerpasten ovanpå, låt torka
- Måla regnbågar när sockret torkat, tänk på ordningen på färgerna, ROGGBiV

Gör nu cupcakes
- Blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en bunke.
- Blanda i det rumsvarma smöret.
- När smöret är finfördelat i mjölet, tillsätt äggvita och mjölken, rör snabbt ihop till en smet.
- Tillsätt strösslet, rör så lite som möjligt.
- Fördela smeten i 12 stora formar eller 20 små, smeten ska fyllas 3/4 i formarna.
- Baka i 175 grader, de stora ca 18 min, de små i 14 min (tiden kan variera, känn lätt ytan för att kontrollera om de är färdiga, det är lite fingertoppskänsla här).

När cupcakesen är kalla gör du frostingen
- Vispa rumsvarmt smör och shortening i en bunke.
- När det är vitt och luftigt, tillsätt vaniljsocker och lite av florsockret
- Vispa igen och tillsätt lite av florsockret efter hand.
- Skrapa ner kanterna.
- Tillsätt mjölken, vispa.

- Spritsa nu frosting som fluffig moln, jämna till kanten med en kniv.
- Damma rikligt med florsocker över molnen.
- Placera regnbågarna.
- Ta nu ett stor tugga av dina Rainbow Cupcakes och du får en känsla av hur regnbågen smakar.

(jag är inte helt nöjd med själva frostingen, den är söt, funderar på hur man kan balansera det söta, finns det någon smak som ska tillsättas för att få en bra balans? Lime, citron, rom, .....?)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar